|
Dr. Jónás Frigyes szakmai életrajza
Oktatói tevékenység:
- 2006-tól nyugalmazott egyetemi docensként óraadó az ELTE BTK Alkalmazott Nyelvészeti Tanszékén
- 2000-től az ELTE BTK Általános és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszékének (2005-től a tanszék neve:
Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék) egyetemi docense
- 1993-2000 között az ELTE BTK Általános és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszékének egyetemi
adjunktusa
- 1979-1993 között az ELTE BTK Központi Magyar Nyelvi Lektorátusának egyetemi adjunktusa
- 1973-1979 között az ELTE BTK Központi Magyar Nyelvi Lektorátus tanársegéde, a külföldi
hallgatók kari felelőse
- 1967-1972 között a II. Rákóczi Ferenc Gimnázium magyar-orosz szakos tanára
Tudományos tevékenység, önálló programok:
- 2004-től A magyar mint idegen nyelv tanárképző program felelőse, működtetője
(a program a 2005-2006-os tanévben a tantervi változások miatt lezárult)
- 2003: A magyar mint idegen nyelv c. önálló oktatási program kidolgozása
- 1999: PhD-fokozat ("summa cum laude"). A disszertáció címe: Pedagógiai
összefüggések egy alkalmazott nyelvészeti diszciplína - a magyar mint
idegen nyelv - szempontjából
- 1998: Az alkalmazott nyelvészeti szak öt tanegységének akkreditációs kidolgozása
- 1991-92: az ELTE TTK Hallgatói Alapítvány Studia Hungarica nyelviskola vezetője
- 1991: az ELTE első külföldieknek rendezett Nyári Egyeteme magyaroktatásának
alapító vezetője
- 1975: a bölcsészdoktori fokozat megszerzése. A disszertáció címe: Vashosszúfalu
hangtana
Speciális szakterület, kutatási tevékenység:
Az alkalmazott nyelvészeten belül kutatási témája elsősorban a magyar mint idegen nyelv.
Kutatásaiban a nyelvészet és a pedagógia területét köti össze - az interdiszciplináris
kiindulás, ill. az integrált kutatás a tanulási sikeresség elérését célozza meg. Áttekintő
munkái nagyrészt a magyar mint idegen nyelv oktatásának
négy sarkalatos tényezőjére vonatkoznak: a tanár szerepére, az idegenség
fogalmára és a magyar nyelv tartalmaira és eszközrendszerére a tanulási/elsajátítási
folyamatban. E tényezők vizsgálatának eredményeiből vezeti le a magyar mint idegen nyelv
diszciplináris kérdéseit.
A magyar mint idegen nyelv autonóm diszciplínájához a magyar nyelvészet,
valamint az idegennyelv-didaktikát használja fel szakmai támaszul.
Ennek során - az idegenségszemlélet miatt - inkább a pedagógiai érveknek ad elsőbbséget.
Ennek ellenére a tanulást/elsajátítást és annak intézményrendszerét nyelvstratégiai
kérdésként kezeli.
Szervezeti tagság, magyar és külföldi konferenciarészvételek:
- a Magyar Nyelvtudományi Társaság és a Nemzetközi Hungarológiai Társaság tagja;
- rendszeres résztvevője és előadója az ELTE BTK Alkalmazott Nyelvészeti Tanszéke,
a Balassi Bálint Intézet és a Magyar Nyelvészek és Nyelvtanárok Egyesülete évenként
megrendezésre kerülő konferenciáinak.
|